4 Temmuz 2011 Pazartesi

MÜSTAKBEL BAKANIMIZ: “SİZ TESTİYİ KIRMADAN…”

            Yeni kurulacak hükûmetten ve bu hükûmetin Millî Eğitim Bakanı’ndan beklentilerimiz var. Hem eğitimcilerin hem sendikacıların hem de eğitim hizmeti alanların beklentileri çok büyük. Yeni Millî Eğitim Bakanımızı, eğitimcilerin ve örgütlü mücadelenin dağ gibi yığılmış sorunları beklemektedir. Acaba yeni kabinedeki yeni bakanın bu sorunlardan haberi var mıdır? Bilemiyoruz…
 

Ünsal ERKAN
            Yine umut etmek istiyoruz. Yeni bakan biz eğitimcileri mutlu edebilecek mi? … Umudumuzu da yitirmek istemiyoruz. Biz yine de yeni bakan “testiyi kırmadan” kendisine sorunlarımızı aktarmak istiyoruz. Sorunları bilsin ki müstakbel bakanımız, ona göre vaziyet alsın istiyoruz.
            Hem bir eğitimci olarak hem de bir sendikacı olarak bazı sıkıntılarımızı ve isteklerimizi bu köşe aracılığıyla duyurmanın gerekli olduğu kanaatindeyim.

Sorunlarımız doğrultusunda eğitim çalışanlarının isteklerini aşağıdaki gibi maddeleştirebiliriz:

1- Eğitim çalışanlarından alınan %20’lik ilaç katkı payı kaldırılmalıdır.
2- Özel hastane ve polikliniklerde yalnızca kamu görevlileri için uygulanan 15 TL katılım payı alınması uygulaması kaldırılmalı ve özel sağlık kuruluşlarında tetkiklerden fark parası alınmayacak şekilde düzenleme yapılmalıdır.
3- 18 yaşını doldurduğu halde çalışmayan ya da öğrenimine devam edemeyen erkek çocuklarının 25 yaşına, kız çocuklarının ise evleninceye kadar durumlarında bir değişiklik olmaması kaydıyla sağlık sigortası hakkından faydalandırılmalıdır.
4- Burs alan çocukların ebeveynleri üzerinden sağlık sigortası hakkından faydalanamaması sorunu çözülmelidir.
5-  Askere giden personele askerlik süresi boyunca, Maaşının ¼ oranında maaş verilmelidir.
6- Doğum yapan ve ücretsiz doğum iznine ayrılan personele izin süresi boyunca Maaşının1/4 oranında maaş ödenmelidir.
7- Harcırah ve yollukların amacına uygun olarak, Uzlaştırma Kurulu kararları doğrultusunda görevli personelin günlük ihtiyaçlarını karşılayacak seviyeye çıkarılmalı ve tüm yer değişikliğinde -ilk atama dâhil- yolluk ödemesi yapılmalıdır.
8- Ek ders ücretleri, geçici görev yollukları zamanında ödenmemektedir. Bunların zamanında ödenmesi için gerekli tedbirler alınmalıdır.
9- Memur ve sözleşmeli personele bir defaya mahsus olarak 25 bin gösterge rakamının memur maaş katsayısıyla çarpımı tutarında evlenme yardımı verilmelidir.
10- Çocuğu yüksek öğrenim gören eğitim çalışanlarına çocuk yardımı kapsamında “Eğitim Yardımı” yapılmalıdır.
11- Diş, gözlük, protez ve çeşitli cihaz bedellerinin tamamı ücretlerinin devlet tarafından karşılanmalıdır.
12- Lojman tahsis edilen ve edilmeyen eğitim çalışanları arasındaki eşitsizlik giderilmeli,  lojman tahsis edilmeyenlere 100 m2 lojmanda oturan kamu görevlilerinden alınan kira bedeli kadar kira yardımı yapılmalıdır.
13- Eğitim çalışanları için daha fazla dinlenme ve tatil tesisleri yapılmalıdır.
14- İnsan sağlığını tehdit eden atölye, kalorifer daireleri gibi bölümlerde çalışan personele, zehirlenmelere karşı ayran, yoğurt vb. gıda yardımı yapılmalıdır.
15- Ödenmekte olan sosyal yardım (aile yardımı, çocuk parası, doğum yardımı, ölüm yardımı) gösterge rakamları yükseltilerek ödenmelidir.
16- Yıllık izinler işgünü esasına göre düzenlenmeli ve günlük idari izinler yıllık izinden düşülmemelidir.
17- Devlet memurlarının özel eğitime muhtaç çocuklarının, devletçe karşılanan aylık 8 saatlik ders sayısı 12 saate çıkarılmalı ve devlet tarafından karşılanmaya devam edilmelidir.
18- Engelli öğretmen ve personele; kurum lojmanlarından kontenjan ayrılmalı ve kendi aralarında sıra tahsisli olarak yararlandırılmalıdır.
19- 5450 sayılı Kanun’ la Milli Eğitim Bakanlığı’na devredilen okullardaki meslek dersleri öğretmenleri normal liselere veya İlköğretim Okullarına verilerek meslek dersleri öğretmeni olma avantajlarının ortadan kaldırılmasından dolayı doğan hak kaybı önlenmelidir.
20- Bakanlık merkez binasında ve taşrada görev yapan tüm eğitim çalışanlarının çocukları için kreş ve gündüz bakımevleri açılmalıdır.
21- Mevcudu 500 öğrenciyi aşan okullara, devlet tarafından güvenlik ve sağlık görevlisi verilmelidir.
22- Eğitim çalışanlarının görev yaptığı yerlerde ikâmet etme şartı kaldırılmalıdır.
23- Atölye ve meslek dersleri öğretmenleri ve öğrencileri iş kazalarına karşı sigorta yaptırılmalıdır.
24- Üç günü geçmeyen mazeret izinlerinin işyeri amirlerince verilmesi sağlanarak bürokratik işlemlerin azaltılması yoluna gidilmelidir.
25- Okulların yapacağı etkinliklerde, şehir içi ulaşımları belediyelerce ücretsiz olarak sağlanmalıdır.
26- Parasız Yatılılık ve Bursluluk Sınavı öğretmen çocuklarına tanınan kontenjanın Bakanlıkta merkez ve taşra kuruluşlarında çalışan tüm eğitim çalışanları da dâhil edilmelidir.
27- Özel eğitime muhtaç öğrencilerin devam ettiği kurumlarında çalışanlara bu çalışmaları süresince yıpranma payı verilmelidir.
28- Bilindiği gibi ilköğretim okullarına yeni başlayacak öğrencilerin hangi okullara kayıt olacağı Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi’ne göre gerçekleştirilmektedir. Bu kayıt sistemi ile öğrencinin adresinin kayıtlı olduğu yerin en yakınında yer alan okula kaydının gerçekleştirileceği anlamına gelmektedir. Bu durumda eğitim çalışanları görev yaptıkları okullara çocuklarını kaydettiremedikleri için mağduriyet yaşamaktadırlar.  Eğitim çalışanlarının mağduriyet yaşamaması için çocuklarının da istemeleri halinde görev yaptıkları okullara kayıtlarını yaptırabilmelerine imkân sağlanmalıdır.
29-Bayan memurların doğum sonrası süt izni kullanım süresi bir yıldan iki yıla çıkarılmalıdır.
30-Kamu çalışanları için bölgenin iklim şartları doğrultusunda kılık kıyafet yönetmeliği yeniden güncellenmelidir.
31-Doğum yapan bayan öğretmenin, doğumdan sonra bir yıl ücretli izinli sayılması istemesi halinde ilave olarak bir yılda ücretsiz izne ayrılabilmesi sağlanmalıdır.
32-Yönetici atamalarında, Mesleki ve Teknik Okullardaki Bölüm, Atölye ve Laboratuar şefliklerinde geçen süreleri de yöneticilik kademesinden sayılmalıdır.
33- Memurun bir yüksek öğretim kurumunda örgün lisans eğitimi yapmak üzere merkezi sınavı kazanması halinde, eğitim göreceği ilde, çalıştığı kuruma ait boş kadrolara öncelikle atanması sağlanmalıdır.
34- Milli Eğitim müfredat programları, öğretmenlerin ve sendikaların da görüşleri alınarak milli ve manevi değerler ışığında yeniden düzenlenmelidir.
35- Kadro ihtiyacı duyulan okul ve kurumlara yeteri kadar kadro verilmeli ve personel ihtiyacı giderilmelidir. Dışarıdan hizmet satın alma yoluyla oluşturulan taşeronlaşmanın önüne geçilmelidir.
36- Öğretmen açığının kapatılması için, mezun olup büyük bir heyecanla öğretmen olmanın düşünü kuran,  görev bekleyen 370 bin öğretmen adayının umutları tükenmeden atanmaları sağlanmalıdır. Şu anda 200 bin öğretmen ihtiyacımız göz önüne alınarak yeni bir öğretmen istihdam politikası belirlenmeli, ücretli ve vekil öğretmen görevlendirilmesi uygulamasına son verilmelidir.
37- Bütçeden eğitime ayrılan pay gelişmiş ülkeler seviyesine çıkarılmalıdır.
38- Kayıt ve diğer dönemlerde velilerden para alınmamalı, okulların her türlü ihtiyaçları devlet tarafından karşılanmalıdır.
39 - Disiplin Yönetmeliği uzmanların görüşü de alınarak yeniden düzenlenmeli, ilköğretim okullarına da benzeri bir yönetmelik çıkarılmalıdır.
40 - Ölçme ve değerlendirmede, iyi vatandaş olmanın öğretmenlerin not değerlendirilmesinde dikkat edilmesi gereken bir husus olduğu, sınıf geçme sistemi içerisinde belirtilmelidir.
41- Okullarda öğrencileri yalnızlaşmaya iten sebeplerden biri de tekli sıra uygulamasıdır. Paylaşmayı ön planda tutan öğrenci yetiştirmede iki kişilik sıralardan vazgeçilmemelidir. Konu bakanlıkça titizlikle takip edilmeli ve denetlenmelidir.
42- Öğrencilerimizin adeta ailelerinden de koparılmasına yol açan dershane sistemi gözden geçirilmelidir.
43- Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği öğretmenin huzur ve çalışma şevkini artıracak şekilde eksiklikleri tamamlanarak yeniden düzenlenmelidir.
44- İlköğretimde birleştirilmiş sınıf uygulaması kaldırılmalıdır.
45- Anayasaya aykırı olarak yabancı dilde eğitim yapan okullardaki  (yüksek okullar dâhil) bu uygulamadan vazgeçilmelidir.
46- Sağlık Meslek Liseleri mesleki ve teknik eğitim içerisine alınarak ilgili genel müdürlüğe bağlanmalıdır.
47-Sağlık Meslek Lisesi Öğretmenleri Koordinatörlük sırasında, hastanelerde bire bir öğrenci ile beraber bulunduğundan, iş riski ve bulaşıcı hastalık riski yüksektir. Bundan dolayı, iş riskinden yararlanmalıdırlar.
48-  İsimsiz ve imzasız dilekçeler ve şikâyetler işleme konulmamalıdır.
49- Bireysel olarak verilen olumlu Danıştay kararları, tüm eğitim çalışanlarını kapsayacak şekilde düzenleme yapılmalıdır.
50- Öğretmenlere, sürücü kurslarında ve etüt eğitim merkezlerinde derse girme hakkı sağlanmalıdır. (bu konudaki Danıştay kararları dikkatte alınarak düzenleme yapılmalıdır.) 5- Ehliyet sınavlarında görevli öğretmenlere, Milli Eğitim Müdürü ve Şube Müdürlerine ödenen ücret farkı kapatılmalıdır.
51- Atama ve yer değiştirmelerde, aile bütünlüğü, sağlık ve öğrenim durumları dikkate alınmalıdır. Eskiden olduğu gibi, tüm atama ve yer değiştirme işlemlerinde hizmet süresi hesaplamasında 30 Eylül tarihi esas alınmalı ve tüm özür gruplarında il emrine atamaları gerçekleştirilmelidir.
52-Zorunlu/İsteğe Bağlı/Özür Grubu gibi Yer Değiştirme dönemlerinde branşlarda illerde fazla açık görünmemektedir. Norm kadro açığı olan tüm branşlar gösterilmelidir
53- Alanları dışında başka bir branşta görev yapmak zorunda kalan öğretmenler durumlarından memnun değildirler. İl dışına başvuru hakkı verilerek, öğretmenlerin alan değiştirmelerine imkân verilmelidir.
54- Aday öğretmenlerin eş durumu özür grubu nakillerinde stajyerliğin kalkmış olması şartı kaldırılmalı, aile bütünlüğüne saygı duyulmalıdır.
55- “76.Madde” gerekçe gösterilerek yapılan, okul-kurum müdürü, müdür başyardımcısı, müdür yardımcısı, şube müdürü atamaları derhal iptal edilmelidir. Bu konuda bağımsız yargı kararlarına uygun yeni bir değerlendirme yapılmalı ve yeni iptal kararları beklenmeksizin 76. Madde kapsamında yapılan tüm atamalar iptal edilmesi doğrultusunda bir karar verilmelidir.
56- Öğretmenler arasında göreve başlama derecelerindeki farklar kaldırılarak 4 yıllık fakülte mezunu tüm öğretmenler 8/1 'den göreve başlatılmalıdır.
57-Yaz ve güz dönemlerinde yapılan seminerler tatil adreslerinde tamamlanabilmelidir.
58- Ödül belgelerinin verilmesi objektif kriterlere bağlanmalıdır.
59- Okul ve kurumlarda geçici/vekâleten görevlendirmelerde ve kurucu müdürlüklerde duyuru yapılmalı, hizmet puanı, kariyer ve liyakat kriterleri göz önüne alınmalıdır.
60- Okul ve kurumların norm kadro sayıları, okul ve kurumlar ile Milli Eğitim Müdürlüklerinin internet sitelerinde ilan edilmelidir.
61- Halk Eğitim Merkezlerinde öğretmenlerin branşlarında girebilecekleri dersler net olarak belirlenmelidir.
62-Kadrolu usta öğreticilere ek ders ücreti ödenmeli, izinlerini kullanmaları sağlanmalı, tayin ve atamalarındaki problemleri giderilmelidir.
63 – Geçici usta öğreticiler belirli kriterleri tamamlamak şartıyla kadroya geçirilmelidir.
64-Nöbet görevleri zorunlu ders saatine karşılık olmalıdır. Nöbet görevlerine ek ders ödenmelidir.
65-Vekâleten görevlendirilmelere son verilmelidir. 
66-İlköğretim 1. Sınıf öğretmenlerine nöbet görevi verilmemelidir.
67-Anaokulu öğretmenlerinin bünyesinde anasınıfı olan ilköğretim okullarına yönetici olma yolları açılmalıdır.
68-Özür grubu tayinlerinde süre sınırlandırılması kaldırılmalıdır.
69-Açık olan tüm normlar yer değiştirme ve atama dönemlerinde açık gösterilmelidir.
70-İller arası yer değiştirmelerde uygulanan kontenjan sınırlamaları kaldırılmalıdır.
71-Görevlendirmelerde  ( formatör öğretmenlik dahil ) geçen süreler yer değiştirmelerde kadrosunun bulunduğu okuldaki hizmet süresinden sayılmalıdır.
72- 06/05/02010 tarihinde yürürlüğe giren hizmet bölgeleri sınıflandırılmasında görülen hizmet puanı dağılımındaki yanlışlıklar düzeltilmelidir.
73- Genel İdare Hizmetleri Sınıfında olup şef kadrosunda görev yapan personelin kadro derecelerinin 1 ve 2.derece olarak yeniden düzenlenmesi sağlanmalıdır.
74-Kamu görevlilerinin, kadroları dışında çalıştırılmasının önüne geçilmeli; memurların yapmakla yükümlü oldukları işler yalnızca memurlar tarafından yürütülmelidir.
75- Genel İdare Hizmetleri Sınıfı, Teknik Hizmetler Sınıfı ve Yardımcı Hizmetler Sınıfında görev yapan personelin tayinleri sisteme bağlanmalı ve tayinler açık kurumlar duyurulduktan sonra puan esasına göre yapılmalıdır.
76- Norm kadro uygulaması memur ve hizmetli için de olmalı, norm kadro ihtiyacı kadar personel görevlendirilmelidir.
77- Hizmetli ve memurların tahsile devam etmek istemeleri durumunda gerekli kolaylıklar sağlanmalıdır.
78- Okullarda hizmetli kadrosunda çalıştırılan personel yeterli eğitimi almadığı, hatta görevi olmadığı halde kaloriferci gibi çalıştırılmaktadır. Bu konu çalışanları mağdur ettiği gibi güvenlik açısından da son derece tehlikelidir. Hizmetlilerin kaloriferci olarak çalıştırılması önlenmeli, eleman yokluğundan çalıştırılmak zorunda kalınıyorsa mutlaka bu konuda gereken eğitimi almaları sağlanmalı ve kendilerine bu görevleri ile ilgili ayrıca ücret ya da tazminat ödenmelidir.
79- Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında görev yapan Kaloriferci ve Şoförlerden lojman kirası ve yakıt aidatı alınmamalıdır.
80- Pansiyonlu okullarda ayniyat saymanlığı kadrosu olmadığı için, ayniyat saymanı mutemetliği yapan memurlara ya kadro verilmeli, ya da özlük hakları düzenlenmelidir.
81- İlgili mevzuatlarına göre görev tanımları yapılmamış olan kamu görevlilerinin görev tanımları yapılmalı ve memur ve hizmetlilerle ilgili subjektif değerlendirmelere yol açan “idarenin vereceği diğer görevleri de yapar.”ibaresi ile Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliğinin 273 mad. son maddesinde yer alan okul müdürünün verdiği görevleri yapar ibaresi kaldırılmalıdır.
82- Ek gösterge uygulaması 8.dereceden başlamalı, 1.derecenin ek gösterge rakamı 2.200 ve aşağısında olan hizmet sınıflarının 1.derece ek gösterge rakamının 3.000’e yükseltilerek hiyerarşik düzene göre yeniden belirlenmelidir. Yardımcı hizmetler sınıfında bulunan personelin de ek göstergeden faydalanması sağlanmalı, aynı eğitim düzeyinde olup aynı işi yapan kamu görevlileri arasındaki ek gösterge farklılığı giderilmelidir.
83- 657 sayılı Kanun’un 4/C maddesine göre istihdam edilen personel de kadroya geçirilmelidir.
84-Kamu görevlilerinin toplu sözleşme, grev ve siyasete katılma hakkı İLO standartlarına göre düzenlenmelidir.
85- Memurun basın-yayın kuruluşlarına görüş ve düşüncelerini açıklayabilmesi sağlanmalıdır.
86- 4688 Sayılı Yasanın 3/a maddesinde yapılacak değişiklikler doğrultusunda, aday memurlarında sendikalara üye olması sağlanmalıdır.
87- İlçe sendika temsilcileri ve yönetim kurulu üyeleri haftada 1 (bir) gün izinli sayılmaları sağlanmalıdır.
88- 4688 sayılı yasa kapsamında personel çalıştırılan tüm kamu kurum ve kuruluşlarının kamu görevlileri ile ilgili tüm kurul ve komisyonlarına sendika temsilcilerinin katılımına yönelik mevzuat değişikliği yapılmalıdır.
89- Sendika yöneticilerinin sendikal faaliyet ve açıklamaları nedeniyle haklarında soruşturma açılmasının önüne geçilmelidir.
90-Kadrosunda 100 den fazla kişinin görev yaptığı kurumların yöneticileri de sendikalara üye olabilmelidir.
91 – Sendikal faaliyetlerin devlet bürokrasisi tarafından engellenmesinin önü yasal düzenlemelerle giderilmelidir.
92 – Sendika şube yöneticilerinin haftada 1 gün yaptıkları sendikal faaliyetler iş yükü sebebiyle yeterli verimi sağlamamaktadır. Şube yönetimlerinin sendikal izin günleri artırılmalıdır. …

Bizim bu listeyi daha da uzatmamız mümkündür. Kısacası müstakbel bakanımızı dağ gibi sorunlar beklemektedir. Yukarıda sıraladığımız istek ve sorunları elbette tek başına müstakbel bakanımızın çözmesini beklemiyoruz. Topyekûn, hükûmetimizin diğer bakanlıklarını da ilgilendiren sorunlar vardır içerisinde. İsteğimiz bu sıkıntılarımızın müstakbel bakanımız tarafından en iyi şekilde dillendirilerek çözüm üretilmesidir.
Eğitim camiası bizim şikâyetlerimizi bize tekrarlayan, bizimle birlikte oturup şikâyet eden değil, çözüm üreten bir bakan istemektedir. Millet bu yetkiyi vermiştir ve binlerce eğitim çalışanı da sorunlara çözüm beklemektedir.
Müstakbel bakanımıza duyurulur: Siz testiyi kırmadan, biz şimdiden anlatalım da…

ÜNSAL ERKAN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder